دیزل ژنراتور | دیزل ژنراتور برق

دیزل ژنراتور چیست؟

دیزل ژنراتور چیست؟

  • ۵
  • ۰

انتخاب یک مولد برق

در این چند دهه اخیر تا به امروز نیاز انسان به انرژی برق بسیار شده است بصورتی که جهت انجام 90٪ کارهای اداری و کارهای روزانه و... نیاز مبرم به برق است انسان زمانی که میخواهد صبح از خواب بیدار شود نیاز به ساعت داریم که این ساعت نیاز به برق دارد برای درست کردن چایی به برق نیاز داریم برای بیرون آمدن از گاراژ نیاز به برق داریم و... اینها نیازهای ما به انرژی الکتریسیته (برق) است.

نیروگاههای برق آبی و بخار و گازوئیل و اتمی و بادی در تامین برق به همدیگر کمک می کنند تا برق مصرفی خانه ها وکارخانجات و بیمارستانها و... همیشه دایر یاشند تا نیازهای روزمره انسانها برطرف شود ولی در زمانهایی ماننده تعویض قطعه ژنراتور یا خرابی یکی از دستگاهها و کلید ها و صوانح غیر منتظره باعث قطع برق می شود که این عمل باعث بروز مشکلات زیادی می شود کارخانجات، مواد اولیه که برای تولید محصول آماده کرده بودند داخل دستگاه ها مانده و خراب میشون و یا بیمارستان که یک مرکز مهم است اگر بدون برق بماند تمامی دستگاههای مورد استفاده آنها از کار می افتد

دستگاههای تنفس و سی تی اسکن و سیستم اکسیژن ولوازم اتاق عمل و...که ضروری هستند و باعث بروز مشکلات زیادی میشود که قابل جبران نیست.

جهت حذف تمامی این مشکلات هر خانه یا مرکز خرید ویا مراکز درمانی یا تولیدی به فکر خرید و جایگذاری دیزل ژنراتور ویا سلول خورشیدی و... برای تامین انرژی الکتریسینه باشند تا دچار مشکل نشوند در زیر می توانیم به معایب و محاسن چند مولد برق بپردازیم تا بتوانیم بهتر تصمیم  بگیریم

سلول خورشیدی :

وسیله ای است که انرژی تابشی و حرارتی خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل میکند به محیط زیست اصلا ضرر ندارد و صدای ناهنجار تولید نمی کند ولی خرید لوازم و قطعات آن برای راه انداری و نصب بسیار گران قیمت هستند و نیز جهت ذخیره سازی برق تولیدی نیاز به باتری داریم که خرید و تامین آن در آینده بسیار گران است و نیز زمان تابش خورشید در طول شبانه روز 12 ساعت مفید میباشد زمان تولید انرژی برق در طول این مدت نسبت به محل قرار گیری حدود 6-7 ساعت میباشد .

مولد برق با سوخت فسیلی :

موتور برق :

موتور برق یا همان دیزل ژنراتور کوچک که با بنزین و گاز و گازوئیل راه اندازی می شود و برق مورد نیلز خانه های کوچک و مغازه ها و کارگاه های خیلی کوچک را تامین می کند موتور برق های با ظزفیت های  80وات تا 10کیلو وات تولید میشوند با موتور های تک زمانه و دو زمانه کار می کنند از معایب این موتور صدای نا هنجار و تولید گاز دی اکسید کربن زیاد می باشد.

دیزل ژنراتور :

مقرون بصرفه و تامین قطعات معیوب بسادگی و راحتی و دارای توانهای مختلف 10 کیلو وات الی 35 مگاوات و نیروگاهی در کارخانجات مختلف تولید می شود . سوخت آن از گازوئیل و گاز می باشد کار آن تولید برق مورد نیلز مصرف کننده است که نیروی محرکه مه در موتور از طریق انفجارهای تولید شده در داخل پیستون به وسیله گازوئیل یا گاز با شمع احتراق به ژنراتور انتقال داده میشود و ژنراتور با گذراندن جریان از استاتور و روتر تولید برق مورد نیاز را میکند

 نیز دارای صدای ناهنجار میباشد که حدودا 105 دی سیبل میباشد که تولید کننده می تواند با توضیحات لازم به مصرف کننده، کانوپی سوپر سایلنت بروی دیزل ژنراتور وصل کنند تا حدود 30 دی سیبل در صدای آن کاهش میدهد.

دیزل ژنراتور خیلی بیشتر از موتور برق تولید دود دی اکسید کربن می کند و صدای موتور زیاده از اگزوز بیرون می آید و با توجه به این مشکلات، خریدار درخواست اگزوز سایلنت می کند و باعث کاهش صدا و کاهش آلایندگی می شود .

در کل برای نتیجه گیری می توانیم این گونه تصمیم بگیریم :

1- سلول خورشیدی هزینه خرید قطعات و باتری بسیا زیاد است عمر سلول خورشیدی زیاد ولی عمر باتری کم است

2- موتور برق توان کم صدای زیاد، تولید دی اکسید کربن، عمر کم، قیمت متوسط

3- دیزل ژنراتور توان تولید متغییر، صدای زیاد (بدون کانوپی)، جابجایی با جرثقیل یا چهار چرخ، استفاده از سوختهای گاز و گازوئیل، عمر بیشتر